torstai 17. tammikuuta 2008

HETKEN HELMIÄ

Ite on ihana, ite kiva on-kuuluu kaksivuotiaan sängystä päiväuniaikaan. Minua naurattaa. Ei ole ainakaan itsetunto hukassa. Lapset ovat niin liikuttavia kaikessa aitoudessaan. Tätä suomalaisille surullisen kuuluisaa itsetuntoasiaa jouduin pohdiskelemaan eilen korttiblogia rakentaessani. Tuntui niin tylsältä kirjoittaa kuvien yhteyteen, että niitä ei saa kopioida tai mitenkään muuten käyttää ilman lupaani. Emme tarvitsisi copyrighteja, jos kaikki ymmärtäisivät oman erityslaatuisuutensa ja antaisivat arvoa toisille.





Mitä se hyvä itsetunto sitten tarkoittaa? Professori Liisa Keltinkangas-Järvinen Hyvä itsetunto-kirjassaan kuvaa hyväksi itsetunnoksi sitä, kuinka paljon hyviä ominaisuuksia itsessään näkee kuitenkin havaiten heikkoutensa ja pyrkien niistä eroon. Itsetunto on itseluottamusta ja itsensä arvostamista. Saan siis puolustautua, asettaa itselleni haasteita ja nauttia omista suorituksistani. Itsetuntoa on myös oman elämän näkeminen arvokkaana riippumatta siitä, mitä muut siitä ajattelevat. Kyse ei siis ole suorituksista ja aikaansaannoksista vaan tyytyväisyydestä itseen. Itsetunto on myös itsenäisyyttä oman elämän ratkaisuissa. Teenkö tämän asian siksi, että itse haluan vai "kuuluuko" tekemisissäni esim. äidin ääni. Hyvän itsetunnon omaava kestää pettymyksiä eikä koe epäonnistuessaan itseään huonoksi. Toisten arvostaminen on hyvän itsetunnon erinomainen mittari. Itsetunnoltaan vahva kykenee näkemään toisen osaamisen, antaa tälle tunnustusta ja arvoa. Toisen menestyminen ei ole itselle uhka, vaan siitä voi jopa iloita.





Katso siis rakas lukijani tänään peiliin ja sano itsellesi: Minä olen erityislaatuinen. Kukaan muu ei ole kuten minä. Olen arvokas ja tärkeä paikallani. Olen epäonnistunut monessa asiassa mutta annan sen itselleni anteeksi ja jatkan eteenpäin. Mielipiteeni ovat yhtä tärkeitä kuin muittenkin. Opettelen rakastamaan iseäni, jotta voisin rakastaa muitakin.

Sinulle "enkeli", joka vierailit eilen kodissani, haluan sanoa, että olen ylpeä sinusta. Sinä olet rohkea nuori nainen. Kasva rauhassa simpukankuorien suojassa ihanaksi helmeksi. Helmenkalastaja tulee varmasti ajallaan, poimii sinut ja myy kaiken, tämän kallisarvoisen helmen saadakseen.

Hali


Ei kommentteja: